Nieuws Diepenring te Groningen

Hieronder leest u het laatste nieuws over Diepenring te Groningen Heeft u ook een nieuwsbericht over 'Diepenring' dan kunt u deze sturen naar info@streetservice.nl en wij zullen uw nieuwsbericht zo snel mogelijk plaatsen.


Gele stenen stroever gemaakt

De gele stenen die zorgen voor eenheid in de binnenstad, worden door het gebruik op sommige plekken te glad. Daarom gaat de gemeente op drie kruispunten, waar nodig, het eerder opgeruwde oppervlak uitbreiden. In de Zwanestraat krijgen de gele stenen een vrijwel onzichtbare coating die ze stroever maakt.

Vanaf de jaren ‘90 is de binnenstad geplaveid met de, inmiddels voor Groningen zo karakteristieke, gele steen. Deze zorgt voor een rustig en herkenbaar straatbeeld. Wel raakt de stroefheid van de stenen door het gebruik aangetast. Daarom worden bij drie kruispunten in de binnenstad meer stenen ruwer gemaakt.

Plekken
Dat gebeurt door ze te stralen met stalen kogeltjes. Het gaat om de kruisingen Zuiderdiep/Ubbo Emmiusstraat en Zuiderdiep/Ypenmolendrift. Ook de kruising Steentilstraat/Rademarkt pakt de gemeente op deze manier aan.

Zwanestraat
In de Zwanestraat probeert de gemeente een nieuwe methode uit. Hier wordt de bestrating na intensieve reiniging met een coating behandeld. Deze laag is nauwelijks te zien en levert stroevere stenen op. De komende jaren volgt de gemeente het effect van deze behandeling. Deze manier van stroever maken is misschien ook op andere plekken in de binnenstad toe te passen.

Diepenring
Voortvloeiend uit de Binnenstadsvisie krijgt een aantal geasfalteerde straten binnen de Diepenring in de komende jaren ook bestrating met gele stenen. Voor deze uitbreiding van het gele stenen-gebied zoekt de gemeente naar een alternatieve gele steen, die aansluit bij de bestrating die nu wordt gebruikt.

Kosten
Voor de aanvullende maatregelen om op diverse plekken in de binnenstad de gele stenen stroever te maken is voor 2016 tot en met 2018 175 duizend euro per jaar gereserveerd. Dit jaar betaalt de gemeente het opruwen uit de begroting voor het onderhoud van de stad.

Bussen over de Diepenring

Voetgangers en fietsers krijgen de komende jaren meer ruimte in de binnenstad en bussen gaan niet meer over de Grote Markt maar over de Diepenring. Dat schrijft het college van B&W in de conceptvisie ‘Bestemming Binnenstad’. Centraal uitgangspunt is dat het stadshart van Groningen met inspanningen en betrokkenheid van alle partijen uitnodigt tot verblijf.

In het coalitieakkoord “Voor de Verandering” kondigden de coalitiepartijen aan te willen werken aan het visitekaartje van Groningen, de binnenstad en de Diepenring. In dit gebied wordt het steeds drukker en bovendien verandert het gebruik van de binnenstad. Beleving en ontmoeting worden belangrijker. De veelheid aan functies, zoals wonen, werken, studeren, winkelen en recreëren maakt de Groninger binnenstad aantrekkelijk en vitaal. Tegelijkertijd zorgt dit voor een toenemende druk op de beschikbare openbare ruimte.

Looproutes
Om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken wil het college een netwerk van herkenbare en attractieve routes vanaf het hoofdstation, de Westerhaven en de parkeergarages aan het Boterdiep en Damsterdiep naar het stadshart. Fietsers en voetgangers krijgen hier volop de ruimte. Om dit te realiseren is het noodzakelijk om verkeersstromen te verschuiven. Meest in het oog springend daarbij is het verdwijnen van bussen op de Grote Markt en in de A-straat en Brugstraat. Uit onderzoek is gebleken dat dit niet leidt tot extra reistijd voor OV-reizigers. Wel zoekt het college naar passende oplossingen voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn om in het stadshart te komen. De infrastructurele aanpassingen die nodig zijn om bussen over de Diepenring te laten rijden, vergen een investering van 22,5 miljoen euro.

Inspraak
Tijdens het opstellen van de conceptvisie voor de binnenstad is gesproken met veel gebruikers en belanghebbenden. Ook de Let’s Gro Festivals van 2013 en 2014 hebben de nodige input opgeleverd. De gemeenteraad bespreekt de conceptvisie eind juni. Om iedereen in de gelegenheid te stellen om een mening te geven is de inspraakperiode na de zomervakantie.  Naar verwachting zal de gemeenteraad de definitieve binnenstadsvisie eind dit jaar vaststellen.

Ligplaatsen voor de zomerperiode

De gemeente Groningen gaat eigenaren van borrelboten faciliteren door ze een ligplaats voor de zomerperiode en vier op- en afstapplaatsen aan te bieden. Ondernemers die met borrelboten varen hebben dit tot nu toe steeds tijdelijk opgelost, maar willen graag een structurele oplossing.

Borrelboten zijn relatief kleine open boten voor bijvoorbeeld feestjes of borrels.

Ligplaats
Het belangrijkste verzoek van de eigenaren is een officiële ligplaats waar de boten in de zomerperiode veilig kunnen liggen op momenten als ze niet gebruikt worden. De gemeente biedt hiervoor ruimte aan in de Oosterhaven in de buurt van het havenkantoor. Er kunnen maximaal tien boten liggen, mits ze niet langer zijn dan twaalf meter en drie meter breed. Het zomerseizoen duurt van 15 april tot 1 oktober. Een ligplaats kost € 220 euro voor deze periode. Per maand huren kan ook, dan bedragen de kosten € 44. Tijdens de winterperiode kan geen gebruik worden gemaakt van de Oosterhaven.

Opstapplaatsen
Om mensen aan en van boord te laten gaan, zijn plekken nodig waar de boten kunnen afmeren. Er is gekozen voor vier plekken verdeeld over de stad:
•    De Oosterhaven, bij de zogenaamde ‘blauwe bank’;
•    Achter Academie Minerva en het voormalig museum;
•    Bij het station en het Groninger Museum, de bestaande aanlegplek voor recreatievaart;
•    De steiger aan de diepenring ter hoogte van café De Toeter.
Borrelboten mogen hier maximaal een half uur per keer afmeren om gasten in- en uit te laten stappen.

Overlast
Waterbewoners hebben enige bezorgdheid geuit over mogelijke overlast. Op basis van ervaringen in de afgelopen jaren verwacht de gemeente geen problemen. Met de politie afgesproken om alert te zijn op mogelijke overlast en snel te reageren op concrete klachten.

Schaatsen voor eigen risico

Een Rondje Diepenring schaatsen is op eigen risico, waarschuwt de gemeente Groningen. Afgelopen weekend is er al geschaatst op de Hoge der A. Op andere plekken in de sneeuw van de bevroren Diepenring zijn voetstappen te zien. Toch zijn er nog veel zwakke plekken, waarschuwt de gemeente.

De gemeente gaat de Diepenring niet vegen. Dat zou voor de Stadjers een teken kunnen zijn dat het ijs betrouwbaar is. Dat is niet het geval. Voor de Diepenring geldt sinds vorige week donderdag een vaarverbod.

Verantwoordelijkheid
“Het bepalen of het ijs veilig genoeg is om te betreden blijft altijd een individuele verantwoordelijkheid”, zegt havenmeester Anton Drost van de gemeente Groningen. “Het is immers ondoenlijk voor de gemeente om op alle plekken de dikte van het ijs te controleren. De kans dat er een zwakke plek over het hoofd gezien wordt, blijft altijd aanwezig en zou kunnen leiden tot aansprakelijkheidsstellingen als de gemeente de verantwoordelijkheid naar zich toetrekt.”

Weersverwachting
Het vaarverbod is afgekondigd om een Rondje Diepenring schaatsen mogelijk te maken. Maar ook om te voorkomen dat het ijs met het kapot varen kades, beschoeiingen en woonboten beschadigt. Gezien de weersverwachting wordt mogelijk pas over een week besloten of het vaarverbod kan worden opgeheven.

Spuien
Het Waterschap Hunze en Aa’s blijft ondertussen wel spuien. Dat gebeurt om de dag. Het niveauverschil voor en na het spuien is ongeveer drie tot vijf centimeter, zodat de ijsvloer minimaal wordt aangetast. Wel wordt volgens de gemeente het warmere water op de bodem zo wel naar boven verplaatst. Dat kan gevolgen hebben voor de ijsgroei.

06-02-2012 16:54
Nieuwe aanlegplaatsen voor kleine bootjes

Op verschillende plaatsen in de stad heeft de gemeente ligplaatsen ingericht voor kleine boten. Het gaat om ligplaatsen voor boten tot 7 meter. Ze kunnen van april tot en met oktober gebruikt worden.

Het liggeld voor een kleine boot is € 150,  voor een heel seizoen.
De ligplaatsen zijn op de volgende plekken:
-Oude Winschoterdiep (5 bij de Bontebrug, 10 bij de Griffebrug, 25 bij De Linie),
-Oosterhaven (15 aan de zuidzijde onder de Oosterhavenbrug),
Oosterhamrikkanaal (15 aan de noordwestijde naast de Kapteynbrug). 

Wilt u zo’n ligplaats? Neem dan contact op met het gemeentelijk Havenkantoor per e-mail: bootjes@groningen.nl.  U kunt ook bellen: (050) 367 85 37 of  367 89 10.
Alle aanmeldingen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.

Boten moeten mooier
De gemeente neemt maatregelen om de woonkwaliteit en het aanzicht van de woonboten in de Diepenring en Noorderhaven te verbeteren. Het stadsbestuur heeft daarover overlegd met bewoners en belangen-organisaties. De woonbooteigenaren krijgen onderhoudssubsidies. Daarvoor is een fonds van 100 duizend euro in het leven geroepen. Eigenaren kunnen bovendien geld lenen onder gunstige voorwaarden. Er komen ook regels die ervoor zorgen dat schepen en arken er beter uitzien. In de toekomst worden in de Noorderhaven alleen voormalige bedrijfsschepen toegelaten die kunnen varen en goed zijn onderhouden. Verder worden het beheer en onderhoud van de kades verbeterd. Ook komen er stroomkasten, brievenbussen en afval-inzameling. Bron: OogTV
Schoonschip niet goed
De aansluiting van 430 woonboten op het riool in de stad verloopt moeizaam. Er zijn veel klachten over aannemer Schoonschip, die de klus uitvoert. Alle woonschepen worden aangesloten op het rioolnetwerk, zodat het water in de stad minder vervuilt. De gemeente heeft daarvoor aannemer Schoonschip in de arm genomen. Die begon een jaar geleden aan de klus. Schoonschip is inmiddels over de helft, maar het Woonschepen Comite heeft al 50 klachten ontvangen van mensen die vinden dat het bedrijf niet professioneel werkt.  Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat zeker 25 procent van de aansluitingen niet in orde is. De gemeente heeft de zaak inmiddels bij Schoonschip aangekaart. Bron: OogTV
Meer terrassen in de zomer

De gemeente Groningen verruimt het beleid voor terrassen. Horecaondernemers mogen vaker hun terras openen en deze in de winter ook verwarmen. Ook wil de gemeente meer terrassen langs de diepenring realiseren.

Er is voortaan geen verschil meer tussen winter- en zomerseizoen, waardoor het in principe aan de ondernemer wordt overgelaten of een terras open gaat of niet. Wel moeten ze aan strikte voorwaarden voldoen, zoals het duurzaam verwarmen van het terras. Schotten en andere afscheidingen blijven taboe.

Met het oog op de komende opknapbeurt van de diepenring, wil de stad meer terrassen langs het water, maar dan alleen in de zomer.

Bron : OogTV

Nieuwe Inrichting
De gemeente werkt aan een plan voor herinrichting van de diepenring. Het gaat om het noordelijke en oostelijke deel van de diepenring, van de Steentilbrug tot de Visserbrug. Met vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers en andere betrokkenen ontwikkelt de gemeente een visie voor dit gebied, waarbij leefbaarheid en bereikbaarheid voorop staan. Zodra de gemeenteraad hiermee instemt wordt voor een of meer kanaalvakken een concreet ontwerp gemaakt. Na een startavond in het Kasteel hebben 22 mensen zich voor de klankbordgroep visie Diepenring aangemeld. De groep bestaat uit bewoners en vertegenwoordigers van wijk- en belangenorganisaties. Ook de Kamer van Koophandel en het OV-bureau Groningen-Drenthe zijn vertegenwoordigd. De ateliersessie op 10 maart was de derde bijeenkomst van de adviesgroep. Op grote plattegronden met steeds één kanaalvak konden de klankbordgroepleden hun ideale diepenring intekenen. Al snel bleek dat het woekeren met ruimte is in dit gebied. ‘Hier komt een fietsenrek aan het water’ besliste een van de leden van de Turfsingelgroep. ‘Niet handig, dan kan de wandelroute daar niet meer langs’ vond iemand anders. Alle groepjes kozen noodgedwongen voor één rijbaan, om ruimte over te houden voor laden en lossen, fietsen, wandelen en hier en daar een terras. Jurjen Zuijdendorp, van de Schuitendiep-groep, tekende samen met Fré le Poole aan het kanaalvak tussen de Steentilbrug en de Poelebrug. ‘Deze manier van werken geeft iedereen een stem’ meent hij. ‘Het levert een goed beeld op van de manier waarop de deelnemers de toekomstige diepenring zien.’ Verkeerskundig ontwerper Han Vriens signaleerde opvallende overeenkomsten in de gepresenteerde plannen. ‘De wandelroutes langs het water komen steeds terug. Net als ruimte voor fietsers en fietsparkeren.’ Samen met zijn collega’s verwerkt hij de ideeën uit de schetsen, aangevuld met eerdere aanbevelingen van de klankbordgroep, in een voorlopig ontwerp. Meer informatie over de plannen vindt u hier: Bron: Gemeente Groningen
http://diepenring.groningen.nl/diepenring/Powerpoint%20visie%20Diepenring-19-jan-09.pdf